info@flexybel.nl | +31 6 55996653
15
JAN
2013

Facility manager: grijp uw kans en veeg uw straatje schoon!

Het was de drukste ochtendspits ooit! Er stond vanochtend ruim 1.000 kilometer file op de Nederlandse wegen door sneeuwval en gladheid. Nederland is niet echt een sneeuwland en we ervaren de gevolgen naar hoe het ons uitkomt. We vinden het hartstikke leuk als we vrij zijn en kunnen genieten van een wandeling door het witte landschap, maar als het aankomt op het sneeuwvrij maken van straten en trottoirs geven velen van ons minder snel thuis. Want wees eerlijk: veegt u uw eigen straatje schoon?

Verwachting

Het antwoord is vaak nee en dat terwijl we wel verwachten dat de snel- en binnenwegen op en top gestrooid en geveegd zijn. Ook op het werk gaan we ervan uit dat de wegen en parkeerterreinen schoon en goed begaanbaar zijn. Maar wie is voor dit laatste verantwoordelijk? Inderdaad: de facilitaire organisatie of het parkmanagement. Tenminste voor zover uw organisatie over een dergelijke afdeling beschikt of onder beheer van een parkmanagementorganisatie valt.

Werken op effect

Een overdosis aan sneeuw (en ijs) betekent extra werk en inzet, hetgeen creativiteit van de facilitaire organisatie verlangt om de klus tijdig te klaren. Werken op basis van het effect dat de dienstverlening oplevert, biedt in dit geval meer soelaas dan werken op basis van de inspanning die gevraagd wordt in een SLA of contract. Het heeft immers geen zin schoonmaakmedewerkers in de hal te laten schoonmaken als iedereen daar vervolgens met sneeuwvoeten blijft binnenlopen. Verstandiger is het dan om de medewerkers buiten te laten helpen met het sneeuwvrij maken van de (weg naar) de entree.

Positief en zichtbaar onderscheiden

Op winterse sneeuwdagen wordt dus eens te meer duidelijk wat de praktische toegevoegde waarde van facility management is of in ieder geval kan zijn. Wanneer bezoekers en medewerkers ’s ochtends na lang filerijden chagrijnig op hun bestemming of werk aankomen, kan een goed bereik- en begaanbaar (parkeer)terrein en dito entree de stemming positief beïnvloeden. Andersom geldt dat wanneer facilitaire organisaties niets doen aan gladde en besneeuwde terreinen dit kan leiden tot klachten en, erger nog, ongevallen. En hoe zit het dan met eventueel letsel en de schade die daaruit voortvloeit? Daar wil je als organisatie liever niet aan denken. Juist deze weersomstandigheden bieden de kans zichtbaar te maken wat een gastvrije facilitaire organisatie zoal doet om de medewerkers, bezoekers en klanten optimaal te faciliteren. Dus facility en parkmanagers: grijp deze kans en veeg uw eigen straatje schoon!

 

Laat een reactie achter

*