info@flexybel.nl | +31 6 55996653
14
OCT
2014

Hoe ik mijn leegloopuren nuttig besteed (maar in werkelijkheid groen zie van jaloezie)

comment : 0

Het is een onvermijdelijke vraag. “Heb je al een andere opdracht?”

“Nee, nog niet. Ik ga eerst met vakantie.” Het antwoord voelt wat ongemakkelijk.

Ja, dat heb je als zelfstandig (facility management) professional. Na iedere opdracht moet je weer zorgen voor een nieuwe klus. Die planning is niet altijd even gemakkelijk. Mooie (potentiële) opdrachten komen wel voorbij, maar altijd als je nog (fulltime) voor een andere opdrachtgever werkt. Of je opdracht wordt tussentijds (meermaals) verlengd, waardoor niet altijd duidelijk is wanneer je werkelijk weer beschikbaar zult zijn. Of je opdracht stopt in de zomer of einde van het jaar als er weinig activiteit is. Het is altijd wat….

Maar goed, let’s cut the crap!  Ik moet het gewoon eerlijk toegeven:  het ligt ook aan mij! Het is natuurlijk een kwestie van te laat starten met acquireren, (te) weinig netwerken en wellicht te loyaal zijn.

Eigen schuld, dikke bult…en leegloopuren

Stiekem ben ik dus jaloers op collega facility management professionals die altijd maar van de ene in de andere opdracht lijken te rollen of voortdurend nieuwe uitdagingen aangaan die zich moeiteloos lijken op te volgen. Hoe doen zij dat toch? Ja, ik hoor het je denken: tijdig acquireren en voldoende netwerken!! En misschien wel eens voortijdig bij een opdrachtgever stoppen om een andere (aantrekkelijker) opdracht aan te nemen?

In de tussentijd neem ik echter genoegen met ‘vrije’ tijd. Of om in termen van detachering te spreken: leegloopuren! Een risico dat ik als ZP’er incalculeer (en accepteer). Omdat echter onduidelijk is hoe lang (of kort) zo’n periode duurt, maak ik wel de nodige plannen om er zeker van te zijn dat ik deze tijd nuttig besteed. Leegloopuren gebruik ik om de dingen te doen die ik, naast acquireren en netwerken, belangrijk vind en die noodzakelijk zijn. Dingen waarvoor je tijdens opdrachten minder gelegenheid hebt of neemt. Zoals?

Vakantie nemen

Het is niet gelogen. Ik neem vakantie. Voor zover mogelijk plan ik langere vakanties namelijk tussen opdrachten door. Dit is natuurlijk afhankelijk van de duur van een opdracht, maar zeker bij kortere opdrachten vind ik tussentijdse vakanties niet opportuun. In mijn ‘vrije’ tijd besteed ik dus tijd aan vakantie. Een goede manier om tot rust te komen en te ontladen, te reflecteren en ook weer nieuwe plannen te maken.

Profiel bijwerken

Na iedere opdracht en ervaring werk ik zowel mijn portfolio op mijn website, mijn LinkedIn profiel als mijn curriculum vitae bij. Dit doe ik zo snel mogelijk (vaak nog voor mijn vakantie) zodat ik hierover direct kan beschikken wanneer een geschikte opdracht of vraag zich voordoet. Tevens stuur ik consultancy- en bemiddelingsbureaus een herzien exemplaar van mijn profiel. Immers vormen zij een verlengstuk van mijn netwerk waar zich eveneens nieuwe kansen kunnen aandienen.

(Technisch) onderhoud plegen aan website

Hoewel niet iedere ZP’er hierover beschikt, heb ik bewust gekozen voor een website om mijn bedrijfsactiviteiten te presenteren. Gedurende het jaar en tijdens opdrachten werk ik natuurlijk aan de content van mijn website door regelmatig blog- en nieuwsberichten te posten. Leegloopuren besteed ik echter aan het technisch onderhouden van de website. Denk hierbij aan lay-out aanpassingen, wijzigen van instellingen, updaten van het (WordPress) thema en/ of het installeren van nieuwe plug-ins. Ook doorloop ik mijn website op externe links en bekijk of die nog werken (en bestaan). Niets is namelijk zo hinderlijk als niet werkende of verouderde links.

Opleiding, training of cursus volgen

Zelfontwikkeling vind ik belangrijk om als professional (vak)inhoudelijk bij te blijven en te vernieuwen. Bovendien vind ik leren ook gewoon leuk. Het voordeel als ZP’er is dat je zelf kunt bepalen wanneer en welke opleidingen, trainingen of cursussen je volgt. Het plannen hiervan doe ik bij voorkeur voor ik aan een nieuwe opdracht begin. Op die manier weet ik wat een opleiding of training voor mijn beschikbaarheid betekent. Voorts kan ik hierover vooraf met een potentiële opdrachtgever communiceren, zodat dit geen verrassingen tijdens de opdracht oplevert.

Het volgen van een opleiding, training of cursus tijdens een stillere periode biedt naast het vergroten van mijn (vak)kennis verder ook het voordeel dat ik nieuwe mensen ontmoet en contacten leg (dus toch netwerken…). Ook zorgt het voor een professioneel inhoudelijke versterking van mijn cv waarmee ik naast mijn leerbereidheid ook aantoon dat ik niet heb stilgezeten.

Wàt!? Stilzitten?

Natuurlijk doe ik dat niet, maar als ZP’er kun je nu eenmaal niet op je cv zetten dat je het hele jaar door werkt aan je (online) marketing, de boekhouding, administratie of facturatie verzorgt, netwerkbijeenkomsten en beurzen bezoekt, offertes en voorstellen maakt, verzekeringen afsluit, belastingaangifte doet, etc., etc.

Dus opdracht of niet vervelen doe ik mij in elk geval niet!

Laat een reactie achter

*